vrijdag 27 januari 2012

Bij ons twittert (bijna) iedereen

Weer een interessant artikel in de newsreader aangetroffen: 'Geen tijd en geld voor Twitter-redacteuren'. Josien Wolthuizen onderzocht daarvoor hoe met name kranten Twitter gebruiken, en of er ook speciale Twitterredacteuren worden ingezet.

Aanvankelijk dacht ik dat het weer een obligaat rondje langs landelijke en randstedelijke kranten zou worden, maar gelukkig had Wolthuizen ook haar oor te luisteren gelegd bij onze zusterkrant De Stentor in Apeldoorn.



Zo'n artikel leidt automatisch tot enige zelfreflectie: hoe doen wij het eigenlijk?

Ik denk dat de situatie bij De Gelderlander, in het bijzonder bij 'mijn' secties Achterhoek en Liemers, niet veel verschilt van die bij De Stentor.

Ook wij verspreiden de newsfeed automatisch via Twitter. Het nieuws handmatig twitteren zorgt wellicht voor enige  meerwaarde, maar ik denk niet dat die opweegt tegen het extra werk dat dat met zich meebrengt. Dus die automatische feed, die laten we maar even zo.

Net als De Stentor gebruiken wij de accounts @dgachterhoek en @dgliemers voor oproepjes, maar we gaan denk ik ook een paar stapjes verder.

Elke ochtend communiceren we via Twitter de stukken die de dag ervoor het meest zijn gelezen, updates van berichten worden wel handmatig getweet, we attenderen de volgers op bijzondere producties in de krant van de volgende dag en natuurlijk reageren chef Eelco van den Heuvel, online-collega Rick Aalbers en ikzelf veel en vaak snel op de replys en DM's die we binnenkrijgen.

Die interactie is, in een poging lezers ook digitaal aan ons te binden, volgens mij belangrijker dan het al dan niet handmatig tweeten van de berichten.

En de individuele collega's? De meesten daarvan zijn inmiddels enthousiaste twitteraars. De een misschien actiever dan de ander (ik schreef daar eerder over), maar bijna iedereen is zich wel bewust van de kracht van het medium.

Om de enkele niet-tweetende collega over de streep te trekken, heeft de hoofdredactie daar zelfs beleid op ontwikkeld. Verstandig, maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat dat nodig is.

Je mag toch van elke journalist verwachten dat-ie zo´n volle en bovendien zelf in te richten informatiebron helemaal uit zichzelf dankbaar omarmt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten