zaterdag 14 januari 2012

Wie wil samen met mij rijk worden?


De afgelopen maanden hebben we intern bij De Gelderlander een Wordfeud-competitie gespeeld. Van de zestien enthousiaste deelnemers eindigde ik zelf op een solide zesde plaats, en tussen al die taalvaardige collega's was ik daar helemaal niet ontevreden over.

De Noor Håkon Bertheussen ondertussen schijnt slapend schathemeltjerijk te worden van zijn vondst om het aloude Scrabble te transformeren tot een onlinevariant voor mobiele apparaten. Geniaal!



Ik ben van plan de Nederlandse Håkon te worden.

Het idee heb ik al. Helaas weet ik niets van het ontwerpen van apps, dus langs deze onsympathieke weg zoek ik iemand die samen met mij rijk wil worden.

Ik stel een verdeling van 80/20 voor, maar dat is nog (hoewel beperkt) onderhandelbaar.

Bij de ontwikkeling van mijn idee heb ik Wordfeud goed bestudeerd en op basis daarvan de volgende uitgangspunten geformuleerd. Hierover valt trouwens niet te discussiëren.

1 - De gebruiker moet kunnen winnen.

Waarmee we al snel in een game-variant terecht komen.

Ierdereen wil winnen, en dan het liefst van familieleden en collega's. Om ervoor te zorgen dat zelfs kneuzen kunnen winnen, moet het spel zo ingericht worden, dat ook geluk een (bescheiden) rol speelt.

2 - Er hoeft niets uitgelegd te worden.

De spelregels zijn óf al bekend, óf zo voor de hand liggend dat iedereen meteen aan de slag kan. Een Help-sectie vol instructies, daar zit niemand op te wachten. Ook de besturing van de app wijst zich helemaal vanzelf.

3 - Ready - Set - Go!

Geen gedoe met opstartschermen, inloggen of verplicht menu. Aanklikken en binnen een paar seconden kun je spelen.

4 - Er moet wel verdiend worden.

Liefst heel veel.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat onze app goed genoeg is dat iedereen er straks wel 79 eurocent voor over heeft, neem ik liever het zekere voor het onzekere en gaan we de app gratis maar met vervelende advertenties weggeven.

Voor de advertentievrije versie denk ik aan een bedrag van 1,58 euro. Correctie: 1,68 euro, dat levert bij wereldwijde verkoop zomaar een paar extra huizen op.

5 - Verzin een naam waarvan niemand precies weet hoe je die uitspreekt.

Met een beetje mazzel probeert iedereen in één adem alle mogelijke varianten uit, zodat de goede er vast wel tussen zit. Allemaal extra reclame.

Verder zeg ik niks. Ik wil geen slapende honden wakker maken.

En collega's: mijn vriend Håkon nam ook ontslag om zijn droom waar te maken. Dat jullie het weten.

1 opmerking: