donderdag 23 februari 2012

De Doetinchemse redactie op tv


Foto TV Gelderland
Omdat u het vast gemist heeft, attendeer ik mijn lezers vandaag graag even op het programma 'In Gelderland' dat gisteravond door TV Gelderland werd uitgezonden.

Daarin ging het (onder meer) over de nieuwe digitale koers van/reorganisatie bij ons moederbedrijf, uitgeverij Wegener.

Niet verwonderlijk, die aandacht van de regionale publieke omroep, want het Apeldoornse bedrijf geeft de twee belangrijkste regionale kranten van Nederland uit: De Stentor (online kennelijk de grootste) en De Gelderlander (in papieren vorm de grootste).


Om de problemen bij het krantenbedrijf in zijn algemeen en bij de Gelderse regionale kranten in het bijzonder zichtbaar te maken, was een reportage gemaakt op de redactie waar ik dagelijks werk, het Gelderlander-kantoor in Doetinchem.

Aan het woord kwamen chef Eelco van den Heuvel en redacteur Willemien Weerman, die werd gevolgd bij het maken van een verslag van een debatwedstrijd voor basisschoolleerlingen.

Ik heb er, ondanks de slechte boodschap die aan de reportage ten grondslag lag, met plezier naar gekeken.

Met enige bewondering zelfs, voor de wijze waarop beide collega's hun standpunten formuleerden.

Wat me het meest frappeerde was iets dat Willemien zei: 'Hoe klein de gebeurtenis of het nieuws ook is, het is belangrijk dat je er bij bent'.

Want inderdaad: signaleren en controleren, dát zijn ook op regionaal niveau de belangrijkste taken van de pers. En het zijn juist die verantwoordelijkheden die door de aangekondigde bezuinigingen onder druk komen te staan.

Ik denk dat de reportage van onze televisievrienden dat aardig duidelijk maakte.

Mocht u overigens de uitzending wél gezien hebben en De Onliner bij de redactieshots hebben gemist: dat klopt, ik was die dag helaas vrij. Ook dat gebeurt.

En voor wie het gemist heeft: (wel even 21 minuten vooruit spoelen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten