vrijdag 24 februari 2012

Social media voor gevorderden

In het kader van onze editiegrenzen overschrijdende samenwerking vandaag een gastblog van mijn Arnhemse collega Leon van Wijngaarden. Hij bezocht donderdag een masterclass Social Media voor Gevorderden.

Wij van De Onliner twitteren ons net als ons publiek ongans. We zitten namens De Gelderlander bovenop het nieuws in alle hoeken en gaten op het internet.

Denken we. Maar kan het beter? Sneller? Met minder werk? Anders?

Die interessante en soms ook ongemakkelijke vragen neem je mee naar een korte cursus of masterclass. Zoals ik donderdagmorgen in de leer ging bij Thalita van Heems.

Zij biedt zich op haar persoonlijke site aan als virtual personal assistent, leeft van sociale media en deelt haar kennis namens vakbond NVJ met journalisten in een heuse Masterclass Social Media.

Dat ze zelf geen journalist is, heeft nadelen. Bijvoorbeeld als ze stelt dat je tweets het beste kunt versturen op bepaalde piekuren, wanneer de meeste bezoekers online zijn. Zit inderdaad wat in, maar nieuws beperkt zich helaas niet tot die uren.

Denken vanuit marketing en promotie blijk ook verfrissend. De focus op resultaat is veel groter dan in de journalistiek. Media doen online vooral wat ze denken dat goed is, het is nog altijd een speeltuin.

Van Heems houdt niet van speculatie: ze strooit met sites als tweetreach.com (How far did your tweet travel?), twittercounter.com en crowdbooster.com.

Voor haar is het niet: geweldig nieuws zoeken, dat zo goed mogelijk brengen en vervolgens hopen dat er veel op geklikt wordt. Nee, zij werkt andersom: eerst zeker weten dat je wordt gevonden.

En als dat geld kost: no problem. Krik het aantal volgers maar op met een betaalde dienst als Tweetadder.

Uitdagend is dat. Net als je denkt dat je automatische feed op Twitter in orde is, blijkt het nieuwste inzicht te zijn dat je link op eenderde van je tekst moet staan en niet achteraan.

Om over na te denken. Net als de stelling dat je tweet de meeste kans maakt op een retweet als ie niet langer is dan 120 tekens.

Terwijl ik na een kleine vier uur weer achter de pc kruip voor het vervolg van mijn onlinedienst, kauw ik door op de nieuwe inzichten en verrassende details.

De bezoekers van onze online diensten gaan hier iets van terug zien, dat weet ik zeker.

Thalita, bedankt.


1 opmerking:

  1. Leon, dank voor je bijdrage, met plezier gelezen!

    Ik vond het jammer dat ik niet kon, maar ja, wie had er anders jouw werk moeten overnemen? ;-)

    Meteen een paar van de vermelde tools uitgeprobeerd. Bij tweetreach bijvoorbeeld een paar Gelderlander-accounts laten uitrekenen, en dat leverde interessante resultaten op.

    Je verslag doet me een beetje denken aan de cursus die we eerder kregen van Tonie van Ringelestijn.

    Die viel me toen iets tegen, omdat er urenlang gestrooid werd met allemaal mogelijkheden, maar er verder niet stil werd gestaan bij de praktische inzetbaarheid of strategieën.

    Was dat nu ook het geval?

    BeantwoordenVerwijderen