maandag 27 februari 2012

Waarom we het nieuws soms even laten liggen

Ik ben vaste volger Eric Schuurman nog een antwoord schuldig op de vraag die hij eerder in een reactie stelde.

Schuurman schreef:
Ik heb het idee dat De Gelderlander (op internet - tr) af en toe primeurs "bewaart" tot de volgende dag, tot de eerst volgende papieren editie. In mijn beleving is nieuws nieuws als het plaatsvindt. En niet pas als het de volgende ochtend in de gedrukte krant staat. Hoe kijk jij daar als online redacteur tegenaan?

Goede en terechte vraag.

In principe ben ik het met Schuurman eens dat nieuws nieuws is op het moment dat het gebeurt. Incidenten (ongevallen, branden), nieuws uit persberichten en -conferenties, uitspraken in rechtszaken en vergelijkbare berichten uit, zeg maar, het publieke domein, zullen we dan ook altijd zo snel mogelijk op onze site plaatsen.

Maar er is ook nieuws dat weliswaar nieuws is, maar vooralsnog alleen bij ons op de redactie.

Van alle in de provincie actieve media, heeft De Gelderlander (nog altijd) de meeste journalisten beschikbaar om alle ontwikkelingen in de regio te volgen.

Dat geeft ons een voorsprong ten opzichte van de concurrentie, en het levert ons veel exclusieve content op.

Al dat nieuws kunnen we - al dan niet korter dan in de krant - op internet plaatsen zodra we het opgediept hebben. Maar er zijn goede redenen om dat niet altijd te doen. Drie redenen, wel te verstaan.

1 - Spreiding

Als leading nieuwsmedium in onze regio zien we onze bezoekers graag zo vaak mogelijk terugkomen. Maar dan moeten we die bezoekers wel regelmatig iets nieuws te melden hebben.

Heb ik vijf nieuwe berichten tot mijn beschikking, dan kan ik die allemaal in één keer op de site zetten. Maar dan bestaat de kans dat er na bijvoorbeeld drie uur weinig tot niets 'ververst' is.

Kortom: we spreiden het nieuws om de bezoeker ervan te verzekeren dat als hij/zij naar dg.nl/achterhoek of dg.nl/liemers gaat, er in ieder geval iets nieuws valt te lezen. (En voor wie het helemaal precies wil weten: ik streef naar plaatsing van nieuwe berichten om de pakweg veertig minuten.)

2 - Vergelijking met oudere berichten


Screenshot van ons CMS, In de tweede kolom
 van rechts de pageviews in het afgelopen uur.
Die min of meer gelijkmatige spreiding is ook noodzakelijk om van de nieuwe stukken de statistieken/pageviews goed te kunnen vergelijken met die van het oudere nieuws.

Een bericht dat na pakweg een uur maar matig gelezen wordt, zal sneller op de sectie 'zakken' dan goed bezochte artikelen, die ik dan rustig langer hoog kan laten staan.

Zou ik in korte tijd meerdere berichten plaatsen die ander nieuws wegduwen, dan wordt die vergelijking stukken lastiger (snapt u het nog?)

3 - Niet elke nacht gebeurt er iets

De laatste reden is een heel praktische.

Ook 's morgens vroeg willen we de mensen die op kantoor eerst even naar De Gelderlander surfen, nieuwe berichten presenteren. Het liefst heet van de naaldjes uit de afgelopen nacht, en ik zoek er elke ochtend (veel te vroeg natuurlijk) trouw alle relevante Twitter-accounts voor af.

Maar het aantal nachtelijke branden, ongevallen of overvallen is beperkt. Ook daarom bereiden we overdag al iets voor, voor plaatsing in de volgende ochtend.

Eric, excuses voor het late antwoord. Je indruk was juist, maar ik hoop dat je nu ook begrijpt waaróm we het zo doen.

1 opmerking:

  1. Dag Tom, dank voor je uitleg. Helder. Met hartelijke groet, Eric.

    BeantwoordenVerwijderen