dinsdag 10 januari 2012

Diefstal van identiteit


Omdat ik maandagavond moest werken, heb ik vanmorgen even De Wereld Draait Door teruggekeken. Het ging namelijk over de toenemende overlast voor Bekende Nederlanders van fake-accounts op Twitter.

Advocate Bénédicte Ficq is zelf slachtoffer van zo'n fake-account, en ze heeft er schoon genoeg van.


Ze gaat aangifte doen, en heeft zelfs een wetsvoorstel voorbereid dat erin voorziet dat neptwitteraars voor maximaal vier jaar achter slot en grendel kunnen.

Vier jaar! Ik vind dat nogal wat.

Het was een interessante discussie. Maar wat ik er nu zelf van vind, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Internet is ook een soort vrijstaat, waar dit soort dingen nu eenmaal (kan) gebeuren. Bovendien vind ik die neptweets soms best grappig, zoals bovenstaande van de onechte Matthijs van Nieuwkerk.

(Ik zal het maar toegeven: ik heb mezelf op Twitter ook wel eens als iemand anders voorgedaan. Maar dat was een fictief personage, in het kader van een familiair grapje. Een grapje dat overigens wel enigszins uit de hand liep.)

Aan de andere kant: als iemand een account @TomRuyfrok (dus met y in plaats van ij) zou aanmaken en onder die naam allemaal vervelende dingen zou schrijven over familie en collega's, dan zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Misschien moet niet de 'diefstal' van identiteit strafbaar worden gemaakt, maar het op deze manier moedwillig in diskrediet brengen van mensen.

Maar ja, waar ligt dan de grens?

Ik ben er nog niet uit. Wat vindt u?

Get Microsoft Silverlight Bekijk de video in andere formaten.


4 opmerkingen:

  1. Zolang het duidelijk is dat het een fake account is, dat wil zeggen dat het in iemands biografie staat bijvoorbeeld, vind ik het geen probleem en meestal ook wel erg hilarisch.

    Staat dit niet vermeld en worden er anderen lastig vallen, dan ga je echter te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is de grap van een fake-account niet juist dat dat niet in het profiel vermeld staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "...en onder die naam allemaal vervelende dingen zou schrijven over familie en collega's..." : ik kan daar de grap niet van inzien!

    BeantwoordenVerwijderen