zondag 8 januari 2012

Foute koppen (1)




Een goed internetbericht valt of staat met een goede kop. De kop is de etalage die de bezoeker van de site ertoe moet verleiden door te klikken naar de rest van het bericht.

Die kop komt ook terecht in de RSS- en Twitter-feeds, en moet ook daar genoeg aantrekkingskracht hebben om de lezer nieuwsgierig te maken.



De noodzaak van een goede kop heeft alles te maken met de statistieken. Hoe meer unieke bezoekers en pageviews, hoe interessanter de site wordt voor potentiƫle adverteerders. Het is dus zaak met het artikel en dus de kop zoveel mogelijk clicks te genereren.

Het is de kunst de kop zo boeiend mogelijk te maken, zonder de inhoud van het artikel geweld aan te doen. Overdrijven in de kop, louter en alleen om het aantal pageviews te vergroten, is uit den boze.

In december heb ik kortstondig op Twitter actie gevoerd tegen foute koppen. Aanleiding was een bericht van Omroep Gelderland, over een Arnhemmer die uit ziekenhuis Rijnstate een flatscreen, een stethoscoop en een schaar wilde stelen.

De kop: 'Arnhemmer plundert ziekenhuis'. Een flatscreen, een stethoscoop en een schaar. Ik herhaal: 'Arnhemmer plundert ziekenhuis'. In de cache van Google is die nog wel terug te vinden.

Had er gestaan 'Arnhemmer steelt uit ziekenhuis', dan had het bericht ongetwijfeld minder lezers getrokken. Maar die kop was wel meer op zijn plaats geweest.

En het is nog maar de vraag hoe serieus je bezoekers je nemen als je op deze manier traffic naar je site probeert te genereren.

Zoals gezegd: ik begon een actie op Twitter. Met onverwacht resultaat. Een half uur later werd de kop aangepast.

(Ik ben natuurlijk graag geneigd te denken dat mijn tweet de omroepcollega's aan het denken heeft gezet, maar misschien waren ze zelf al tot de conclusie gekomen dat kop en inhoud niet helemaal met elkaar in overeenstemming waren. Maar laat u mij vooral in de waan.)

Ik zal op dit blog vast nog vaker terugkomen op volgens mij foute koppen. Wie in de tussentijd ook op de site van De Gelderlander een foute kop denkt tegen te komen, mag mij daar gerust op attenderen.

2 opmerkingen:

  1. Tom,
    Dan heb ik de indruk dat je druk gaat worden. Of doen de papieren edities niet mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, er is niets mis met een beetje drukte. In principe wil ik het hier hebben over online-zaken, maar de discussie mag ook best uitwaaieren.

    BeantwoordenVerwijderen