maandag 30 januari 2012

Die paal is van ons allemaal

Onze verslaggever Henny Haggeman is zondag onderscheiden door de Doetinchemse carnavalsvereniging De Umdraeyers.

Henny had de ludieke onderscheiding te danken aan zijn producties over de Doetinchemse paaldansrel en de landelijke publiciteit die dat voor de vereniging heeft gegenereerd.


Ere wie ere toekomt. Henny heeft zich met veel enthousiasme op de zaak gestort, die mede dankzij zijn  stukken uitgroeide tot een landelijk mediastormpje, inclusief een hoop gedoe rond een heuse carnavalskraker.

Toch is enige relativering op zijn plaats. Uiteindelijk is er maar één journalist verantwoordelijk voor dat de zaak zo uit de hand kon lopen, en dat ben ik ;-).

De kwestie begon langzaam te rollen dankzij een eerste verhaal van collega Ellen Willems. De kop boven haar artikel: 'Kreunende kerk bij 't carnaval'. Insteek was dat de pronkzitting van De Umdraeyers in de Catharinakerk eigenlijk feestelijker was dan het godsgebouw aankan, op basis van uitlatingen van koster Jan Kuiperij.

Pas verderop in het verhaal kwam voorzitter Kees Post van de Kerkenraad aan het woord, die stelde dat het optreden van een paaldanseres - overigens begrijpen wij inmiddels dat het geen paaldans maar 'luchtacrobatiek' betrof... - toch wel een beetje 'over de grens' was.

Dat leek mij voor internet een betere insteek dan de zorgen van de koster, en zo kwam het dus op onze site, met inderdaad een meer nieuwsgierig makende kop. Ik denk dat als ik het artikel niet in die zin had aangepast, er van een rel verder nooit sprake was geweest.

Overigens voel ik me daar verder niet schuldig over; want wat we plaatsten klopte verder als een bus.

Verder ben ik wel blij dat Henny die onderscheiding heeft gekregen. Zelf zou ik, als van oorsprong nuchtere Hagenees, elk eerbetoon van een carnavalsvereniging uit principiële overwegingen weigeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten