donderdag 26 januari 2012

Een bericht van negen dagen oud

Kijkt u eens naar de foto, of klikt u eens hier. Dit lijkt een heel normaal bericht. Een bericht zoals we die dagelijks tientallen malen op onze site plaatsen.

Toch is er iets bijzonders mee aan de hand.

Wie goed kijkt ziet dat het bericht al op dinsdag 17 januari is geplaatst. En vandaag, negen dagen later, staat het bericht nog altijd op de sectie Liemers.



Doorgaans maken onze berichten na hooguit twee dagen plaats voor ander nieuws. Ze verdwijnen dan van de sectie, maar zijn via het archief nog wel terug te vinden.

De keus welke berichten van de live-sectie verhuizen naar het eeuwige archief, wordt mede bepaald door de belangstelling voor de artikelen. Een bericht dat na verloop van tijd nauwelijks wordt bekeken, zal sneller van de sectie verdwijnen dan een bericht dat maar pageviews blijft 'scoren'. We zouden wel gek zijn om dat eraf te halen!

Dat nu is precies wat er aan de hand is met het failliete sportcentrum in Didam.

Op 17 januari is het ook geplaatst op de sectie Achterhoek, maar daar is het al lang en breed ingehaald door beter gelezen nieuws.

Op de sectie Liemers, die toch wat minder bezoekers trekt, ligt de drempel lager. Dáár blijft het trieste lot van het sportcentrum één van de beter scorende berichten.

Op zich is dat niet verwonderlijk. Faillissementen trekken altijd veel lezers, zoals we vandaag ook weer merken  bij de berichtgeving over drukkerij Heinen en trappenfabriek Tenten.

Bovendien trok het Didamse centrum, gezien de vele reacties bij het verhaal, behoorlijk wat sporters uit de regio. Kennelijk voelen veel bezoekers zich daardoor betrokken bij het nieuws.

De vraag waar ik wel mee zit: hoe lang is het nog verantwoord om oud nieuws, ondanks de goede kijkcijfers, op de site te laten staan? Gaat u dat niet storen, een bericht van inmiddels negen dagen oud, of wellicht meer? En zo ja, hoeveel dagen is voor u nog acceptabel?

Ik ben benieuwd naar uw reactie!


2 opmerkingen:

  1. Op zich een logische keuze, maar ik denk dat deze beter te verantwoorden is bij de trouwe achterban als er een speciale kop (wekelijks?) bij staat. Bijvoorbeeld met uitgelicht of 'het meest bekeken deze week'. Dan stoor je je als terugkerende bezoeker niet aan de verkrachting van het medium, want als we eerlijk zijn is de webpagina vooral geschikt om het laatste nieuws te blijven verversen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, dat laatste doen we ook wel, natuurlijk. Maar je tip (dank!) vind ik wel een goede.
      We hebben wel een technische voorziening om de populairste stukken te tonen, maar die laat op dit moment alleen zien wat er al op de pagina staat. Dat heeft dus niet veel zin.
      Maar het lijkt me goed eens te kijken of we je suggestie kunnen volgen.

      Verwijderen