dinsdag 24 januari 2012

Wat wilt ú eigenlijk betalen voor onze berichten?

Tom Toumazis, de allerhoogste baas van Mecom en indirect dus ook van onze uitgever Wegener, heeft vanmorgen de plannen voor de nabije toekomst bekend gemaakt.

Zoals verwacht gaat het bedrijf drastisch (70 miljoen) bezuinigen. Wat dat voor ons precies gaat betekenen is nog niet duidelijk, maar goed nieuws is het niet.



Toumazis kondigde ook aan dat het online-nieuws van de tien grootste kranten van Mecom, waaronder De Gelderlander, achter een paywall komt. U moet straks dus betalen voor ons nieuws op internet.

Ik weet niet of dat gaat werken. Wat ik wel weet is dat kranten die in het verleden dezelfde stap hebben gezet, daar in sommige gevallen weer op terug zijn gekomen.

Maar de Mecom-plannen moeten nog verder uitgewerkt worden, dus wellicht komt er een model dat wél gaat werken.

Ondertussen ben ik wel benieuwd wat ú van de plannen vindt. Bent u bereid te betalen voor een bericht als dit? En zo ja, wat heeft u daar dan voor over? Tien eurocent? Vijftig eurocent? Een euro?

Uw reacties op deze gratis blog zijn zeer welkom.

10 opmerkingen:

  1. Een nichekrant zoals De Gelderlander maakt volgens mij meer kans met een betaalmuur dan de, op een meer 'algemeen' publiek gerichte, landelijke dagbladen. Vooral het echt regionale nieuws dat andere kranten niet hebben kan achter een betaalmuur. Hebben andere kranten hetzelfde nieuws ook, dan gaan mensen vanzelfsprekend niet betalen. Er zijn nog twee zaken die ik wil benoemen.
    2. Als ik ergens voor betaal, dan verwacht ik er ook meer van. Ik ben bereid voor een echt goed en interessant artikel vrij diep in de buidel te tasten, tot zeg 70 á 80 cent voor een artikel. Een korte samenvatting of ankeiler van het nieuws uit de krant is daarvoor niet voldoende, mijns inziens. Ook worden type- en spelfouten dan veel storender, je betaalt tenslotte voor kwaliteit.
    Omdat ik altijd moeite heb met beginnen laat ik punt 1 weg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bataalmuren kunnen werken. Dat blijkt bij de NYT, die 380.000 digitale abonnementen heeft. Mensen die per maand meer dan 20 artikelen lezen, betalen ongeveer 30 dollar per maand.

    Maar je kunt een instituut als de New York Times niet vergelijken met de Gelderlander. Zoals in de reactie hierboven ook al staat: een krant als de Gelderlander moet het vooral hebben van de plaatselijke inhoud. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die (pak hem beet) 20 euro per maand over hebben voor vier pagina's lokaal nieuws. Zeker niet wanneer datzelfde nieuws op internet gratis te vinden is.

    Wanneer je via social media de gemeente, de politie, enkele culturele accounts en wat plaatselijke politici volgt, ben je in grote lijnen goed op de hoogte van het lokale nieuws. Zonder krant.

    Dat veel mensen nu al op deze manier op de hoogte blijven van het nieuws blijkt uit het lezersprofiel van de Gelderlander. Het bereik van de krant in Arnhem is een magere 16 (!!) procent, waarbij ruim de helft van de lezers boven de 50 is. Jongeren informeren zich via internet zonder krant. Gratis. Dat gaat niet veranderen als de Gelderlander met een betaalmuur komt.

    Mensen die nu de artikelen lezen op de website van de Gelderlander, zullen op zoek gaan andere nieuwsbronnen om nieuws te lezen, zonder dat ze daarvoor hoeven betalen: via de site van Omroep Gelderland, Twitter, de lokale omroep en lokale nieuwsblogs.

    Dichtbij.nl van TMG gaat komende jaren voluit de concurrentie aan met Wegener. In 82 gemeenten zijn lokale weblogs opgezet, die door betaalde journalisten en vrijwillige bloggers worden volgeschreven. De pilot van TMG met Eindhoven.Dichtbij.nl laat zien dat er prima geld te verdienen is met gratis online nieuws. Binnen een jaar na de lancering draait dit lokale platform al zo goed als kostendekkend.
    Ik denk dat het nieuws over de betaalmuur bij Wegener vandaag met champagne gevierd wordt bij TMG.

    Ik denk dat de enige manier voor Wegener om te overleven is door meer geld te genereren uit haar websites. Gratis een artikel lezen? Eerst een commercial kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Patrick Ik vrees dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Probleem vooralsnog is dat de verkoop van advertenties voor internet ook nog niet zo hard loopt.

      Verwijderen
  3. @Patrick Arink
    Als jongere lees ik de krant. Er worden wel steeds minder kranten gelezen, onder meer door internet, maar vooral doordat de maatschappelijke interesse daalt. Niet-inhoudelijke televisieprogramma's als The Voice of Holland halen kijkerrecord na kijkerrecord. Maar met de betaalmuur heeft dat niets te maken. De opgelegde oppervlakkigheid van televisie gaat zich in de toekomst tegen de televisie keren, mensen gaan weer betalen voor informatie die voor hen van belang is. Tenzij ze het gratis kunnen krijgen natuurlijk. Zeker nu advertenties geen cent meer opleveren stappen steeds meer media over op betaalmuren, waardoor de hoeveelheid gratis content afneemt. En de kwaliteit van dichtbij.nl is niet zodanig dat mensen dat blijven lezen. TMG gaat met dat experiment uiteindelijk op verlies uitkomen, niet op winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Evert:
    Alleen al een website als Nu.nl haalt maandelijks met gemak meer dan 500 miljoen pageviews, dus die door jou genoemde dalende maatschappelijke interesse zie ik niet.

    Dat de advertentie-inkomsten enorm dalen (meer dan 10 procent per jaar) komt doordat bedrijven voor een fractie van het bedrag dat ze aan een krantenadvertentie kwijt zijn, effectiever op internet kunnen adverteren.

    Ik denk dat Dichtbij een goed verdienmodel heeft ontwikkeld, waarbij de kwaliteit kan wedijveren met die van de meeste lokale kranten. De Gelderlander in Arnhem heeft op dit moment (maar niet meer zo heel lang) 13 journalisten rondlopen op de stadsredactie. Het niveau van hun artikelen is al niet zo heel hoog, maar wanneer er komende jaren 4 uitgaan (en ga daar maar van uit), dan zal de kwaliteit alleen nog meer harder achteruit hollen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Patrick, je mening over onze Arnhemse redactie kennen we, en het zal je niet verbazen dat ik die mening absoluut niet deel.

      En dat de kwaliteit van Dichtbij kan wedijveren met de meeste lokale of regionale kranten, is me ook veel te kort door de bocht.

      Je zou hooguit kunnen zeggen dat ze op een ándere manier journalistiek bedrijven. Maar alleen daaróm nog niet beter.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  5. @Tom:
    Ik verwacht van een krant nieuws en achtergrondartikelen. In DGArnhem lees ik geen nieuws maar ouds, terwijl de achtergrondartikelen in mijn ogen oppervlakkig zijn. Dieper dan het niveau van een huis-aan-huisblad gaat het vaak niet.

    Ten aanzien van Dichtbij:
    Ik moet bij nalezing beamen dat het inderdaad een beetje kort door de bocht was geformuleerd. Ik had de pilots van Dichtbij.nl voor ogen. Ik bedoelde het in toekomende tijd. ik denk dat Dichtbij.nl zal gaan wedijveren met de lokale kranten.

    Post Scriptum:
    "Op wonderlijk wijze verdwenen?" Wegener-journalisten en digitale media zijn niet echt een hele gelukkige combinatie. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, ik doe in ieder geval mijn best!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Patrick Arink
    Klopt, nu.nl haalt behoorlijke bezoekerscijfers en is daarmee de enige Nederlandse nieuwswebsite die per saldo winst maakt. Het zal je dan ook niet verbazen de sport en opmerkelijk bij Nu.nl de best bekeken categorieën zijn. Niet verwonderlijk, ook bij De Gelderlander op de site worden artikelen die over sport of seks gaan het best bekeken. Dat op lijkt me moeilijk uit te leggen als een bewijs van maatschappelijke interesse.

    Daarnaast dalen de advertentieinkomsten juist op internet ook enorm. Voor bedrijven zijn vergelijkingssites steeds belangrijker, en verder de eigen vindbaarheid op Google en andere zoekmachines. Grote ondernemingen maken ook steeds meer projectmatig websites. Daardoor wordt het moeilijker om op internet aan advertenties te verdienen. Ook bij Dichtbij.nl

    Als laatste durf ik weinig te zeggen over de stadsredactie Arnhem. Ik heb zelf alleen de Liemerse en de Achterhoekse edities met enige regelmaat gelezen. Het niveau daarvan is op het gebied van nieuwswaardigheid flink hoger dan van huis-aan-huisbladen. Huis-aan-huisbladen schrijven is heel andere business dan bij een dagblad, ik heb daar zelf ervaring mee in Epe, maar die bladen hebben duidelijk minder nieuws. Ik neem aan dat voor Arnhem ook geldt.

    BeantwoordenVerwijderen