donderdag 5 januari 2012

Op zoek naar 1050 accounts




In de week tussen kerst en nieuwjaar was het nieuwstechnisch gezien rustig. Omdat de Arnhemse online-collega zo vriendelijk was om de secties Achterhoek en Liemers erbij te pakken - ook hij had minder te doen - had ik twee dagen lang de handen vrij voor een heus onderzoekje: hoe staat het met gebruik van social media door lokale politici in al 'onze' (13) gemeenten?

Van 350 burgemeesters, wethouders en raadsleden ging ik op zoek naar politiek getinte Twitter-, Facebook- en LinkedIn-accounts; wie een van die media interactief gebruikte kreeg een extra punt.



Het resultaat: Winterswijkse politici sm'en het meest, van alle partijen loopt de PvdA voorop en het college van Doetinchem scoort van alle B en W's het hoogst.

Vond ik de 'winst' van Winterswijk al verrassend - ik had vooraf mijn geld gezet op Doetinchem -, opmerkelijker nog vond ik het feit dat van alle 350 politici er 170 geen van de genoemde social media voor politieke doeleinden gebruiken.

Dus de helft van alle lokale politici - mensen die toch geacht worden op alle mogelijke manieren in de samenleving te staan, en ook nog eens de bekende kloof tussen politiek en burger te overbruggen hebben - gebruikt niet de moderne communicatiemiddelen die toch voor het grijpen liggen.

Ik vind dat een groot aantal, en ook wel het verrassendste, onverwachte resultaat van het onderzoek.

De productie verscheen woensdag 4 januari in de krant, en de reacties waren wisselend van karakter. Met name via Twitter waren er enthousiaste reacties van politici, social media-watchers en, inderdaad, ook collega's (maar niet voor 90%...). Anderen waren kritischer en noemden het artikel 'bladvulling' of 'scorebordjournalistiek' (zie de reacties bij het online-artikel).

Ook per e-mail werd gereageerd. Een mevrouw vond al die aandacht voor social media maar overdreven, vooral omdat draadloos internetten slecht voor de gezondheid zou zijn. Maar daar ging het niet om.

Ook een woordvoerder van een van de onderzochte gemeenten snapte het niet helemaal. Zijn gemeente twitterde toch veel via het eigen account? Zeker, maar ons onderzoek richtte zich op de politici, niet op de gemeenten. Hoewel dus niet helemaal relevant, stuurde hij wel een lezenswaardig rapport mee.

Bedoeling van al mijn spit- en rekenwerk was een idee te krijgen van de mate waarin lokale politici meegaan in de digitale vaart der volkeren. Dat idee hebben we denk ik wel gekregen en in die zin beschouw ik de productie als geslaagd.

Dat zo'n onderzoek uitgebreider kan, lijkt me duidelijk. Het zou goed zijn om ook de 'kwaliteit' van de interactie via social media te kijken, en of politici er op deze manier daadwerkelijk in slagen ook de Gewone Mens te bereiken. Maar dat is allemaal iets voor de volgende keer. Wellicht eind december 2012?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten