maandag 13 februari 2012

DG is soms net NYT



Ik heb deze week maar eens de documentaire teruggekeken over de New York Times die de VPRO onlangs uitzond. Hoe de collega's van de beroemde krant de zaken aanpakken, daar ben je als journalist natuurlijk benieuwd naar.

Nou, zelden zo'n warrige documentaire gezien. Was er misschien in geknipt? Nou en of!

Op imdb blijkt de film oorspronkelijk ruim anderhalf uur te duren, in Nederland moesten we het doen met een samenvatting van vijftig minuten. Waarom nou toch?

Zulk knipwerk komt een documentaire eigenlijk nooit ten goede, en in dit geval was hardnekkig gepoogd alle lijntjes toch in stand te houden, met een continu hak-op-de-tak-gespring als eindresultaat. Erg vermoeiend.



Wat wel duidelijk werd: de New York Times worstelt met dezelfde dilemma's als alle andere kranten, De Gelderlander incluis.

Teruglopende advertentie-inkomsten en oplages, en onzekerheid hoe de digitale markt te veroveren, ongenuanceerde kritiek van internetspecialisten: het was allemaal zeer herkenbaar.

(Er waren nog meer aardige overeenkomsten; de pagina die ze in New York de A1 noemen, de voorpagina, heet bij ons de A01. En veel Gelderlander-collega's beginnen langzaam maar zeker steeds meer te lijken op die ene NYT-redacteur die in de film continu tegelijkertijd belt, tikt en tweet.)

Het paywall-systeem van de NYT is redelijk succesvol, maar voor een deel ook te verklaren uit het feit dat Amerikanen minder geneigd zijn abonnementen te nemen, als kranten die al aanbieden.

Zo'n betaalmuur zal daarom in bijvoorbeeld Nederland niet per definitie een succes worden.

De documentaire maakte trouwens ook duidelijk dat ondanks die paywall de NYT nog altijd worstelt met de verdienmodellen op internet.

Ondanks de redelijke online-inkomsten moeten er op enig moment gewoon honderd mensen ontslagen worden, waaronder een hevig geëmotioneerde adjunct-hoofdredacteur (als ik dat in de gauwigheid tenminste goed zag).

Is dat ook onze toekomst, nu er bezuinigingen van 70 miljoen zijn aangekondigd?

Aanstaande woensdag gaan we er meer van horen, tijdens twee 'Town Hall'-bijeenkomsten voor Wegener-medewerkers in de Brabanthallen in Den Bosch.

Tom Toumazis, de allerhoogste van het Britse investeringsbedrijf Mecom (en dus van Wegener, en dus van De Gelderlander) zal dan meer gedetailleerd ingaan op de plannen die eerder al in grote lijnen bekend zijn gemaakt.

Daar donderdag vast meer over.





1 opmerking:

  1. De DVD van Page One is misschien beter om te kijken. Die is gewoon de totale lengte van 87 minuten.

    Je noemt mijn kritiek op de Gelderlander ongenuanceerd. Maar als online journalist én internetondernemer denk ik dat ik voldoende kennis in huis heb om een gefundeerde mening te geven over de manier waarop kranten zoals de Gelderlander (en ook de NYT) omgaan met internet. Ik vind het verbijsterend om te zien dat zelfs bij de NYT internet als tegenstander wordt gezien, terwijl kranten in mijn ogen driekwart van al hun aandacht op online journalistiek zouden moeten richten willen ze een kans maken om over vijf jaar nog te bestaan. Net als bij de NYT wordt er bij de Gelderlander drastisch bezuinigd, terwijl je juist zou moeten investeren in internet, zoals bijvoorbeeld The Guardian doet.
    Het is alsof je de Titanic op een ijsberg ziet afkoersen zonder dat er een koerswijziging wordt gegeven.

    Overigens ben ik er achter waarom mijn interpretatie van de online Gelderlandercijfers uit de mediadocumentatie afwijkt van jullie eigen mening. De papieren krant telt in de regio Arnhem 15 verschillende edities. De website voor de regio Arnhem heeft er 3. Het Arnhemse deel van de Gelderlander-site trekt daardoor meer bezoek dan de 7,3% aandeel op het totale bereik van de Gelderlander die ik hanteer. Een groot deel van het bezoek aan @dgarnhem is echter niet afkomstig uit Arnhem.

    Tot slot:
    Het is mooi voor jullie dat de bezoekersaantallen van de website groeien, maar ik vind 1,6 miljoen pageviews per maand voor de newsroom Arnhem geen reden voor taart. Om de 1,6 miljoen pageviews in perspectief te plaatsen: ik haal in mijn eentje met mijn zzp-bedrijfje bijna drie keer dat aantal: 4,1 miljoen pageviews per maand. Er is kortom nog een wereld te winnen voor de Gelderlander!
    (En ik ben bang dat dat met 70 miljoen bezuinigingen, gedwongen ontslagen en een betaalmuur niet gaat lukken...)

    BeantwoordenVerwijderen