woensdag 8 februari 2012

Een totaal mislukt experiment

Ik dacht: laat ik eens grappig doen.

Nou, eerst even terug naar de ingehaalde bekerwedstrijd Ajax-AZ, u weet wel, die wedstrijd waarbij alleen kinderen met hun begeleiders aanwezig mochten zijn.

Tijdens die wedstrijd plaatste iemand deze tweet, die in een mum van tijd het hele land doorging. Inderdaad erg grappig, op kantoor hebben we er erg om moeten lachen.



Die tweet moet duizenden keren ge-retweet zijn. Het bracht mij op het idee om bij wijze van experiment ook eens zoiets te proberen, al was het maar om te zien hoe zo'n digitale inktvlek precies werkt, en of het inderdaad zo makkelijk is als het lijkt om min of meer trending te worden.

De commotie om de aanstaande Elfstedentocht leek me een prima moment om mijn experimentje uit te voeren. En dus stuurde ik gisteren een tweet de wereld in, waarin de illusie werd gewekt dat een geheim document was opgedoken, waaruit zou moeten blijken dat De Tocht zondag wordt verreden.

Wie op de bijbehorende link klikte, kwam uit op de op deze blog geplaatste cartoon van Haagse Harry, waar ik als originele Hagenees erg om moest lachen. Gefopt!

Op alle mogelijke manieren legde ik de basis voor een viraal succes: 'Breaking!', de juiste hashtags (1 keer #elfstedentweet, 1 keer #elfstedentweets) en het nadrukkelijke verzoek om te retweeten.

Het begin was veelbelovend. Binnen een minuut werd de cartoon tientallen keren bekeken, en binnen enkele minuten werd de tweet al vijf keer geretweet.

Dat stemde hoopvol. Maar de magie was er snel van af.

Uiteindelijk werd er slechts 179 keer doorgeklikt naar Haagse Harry, minder vaak zelfs dan naar Doetinchemse Henny.

Het experiment was daarmee volledig mislukt. De mogelijke oorzaken voor deze fail?

1 - De tweet en de link waren niet grappig genoeg.
2 - Ik ben niet grappig genoeg.
3 - Ik heb me volledig verkeken op de retweet-bereidheid van mijn volgers in het algemeen en mijn collega's in het bijzonder.
4 - Er zijn al veel te veel tweets over de Elfstedentocht.

Eerlijk gezegd vrees ik dat ze alle vier van toepassing zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten