vrijdag 13 januari 2012

@hennyhag is onze twitterkoning

Het verbaasde me dat er naar aanleiding van mijn onderzoekje naar het gebruik van social media door lokale politici geen reacties kwamen in de trant van: en de journalisten van De Gelderlander dan?

Dus heb ik mezelf die vraag maar gesteld.



Op internet zijn verschillende sites om je 'twitterscore' te laten berekenen. Ik koos voor peerindex, omdat die niet alleen kijkt naar aantal vrienden, volgers en tweets, maar ook naar de verhoudingen daartussen en de mate van 'invloed' op basis van bijvoorbeeld retweets en reacties.

Peerindex berekent zo via een ingewikkeld algoritme een score tussen de 0 en 100. Het leverde voor de collega's en secties van de edities Achterhoek en Liemers dit lijstje op (van de ontbrekende collega's kon peerindex geen of te weinig gegevens vinden):


De toppositie van Henny Haggeman zal niemand verbazen. De Doetinchemse redacteur is een actief twitteraar, zowel privé als zakelijk, wordt door veel mensen gevolgd die bovendien zijn berichten vaak retweeten of erop reageren.

Zelf zijn hond @benzhag (21) scoort hoger dan enkele prominente collega's!

Klikt u vooral op de namen om hun tweets te zien, maar vooral om hen te volgen. Ze zijn het waard!

(En ik zou het leuk vinden als u in de reacties uw eigen score vermeldt. Die kunt u hier laten berekenen.)

7 opmerkingen:

  1. Interessant en wenkbrauw-opliftende uitkomst! Heb zelf een score van 29, met hetzelfde effect als hiervoor genoemd..!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hendrik Wat bedoel je met 'met hetzelfde effect als hiervoor genoemd' ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, de opgetrokken wenkbrauwen: blijkbaar ben ik toch een hele 'peer' op Twitter, had geen score boven de 10 verwacht. Maar had het wellicht wat krom geformuleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn score is 46, ik mis wel de scores van Wim van der Louw en Roy Hammink in de lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wim zit niet op onze redactie in Doetinchem. De sportredactie had ik kunnen meenemen, Roy zou trouwens 11 hebben gescoord.

    BeantwoordenVerwijderen